Flera länder …!
Flera av EU.s länder var emot Sveriges begäran att sänka skatterna på bensin och diesel! På förra fredagens (25/3) toppmöte i Bryssel om säkerhetsläget, sanktionerna mot Ryssland etc hade Sveriges statsminister Magdalena Andersson även uppdraget från Sveriges riksdag att lägga fram en begäran från Sverige att tillfälligt, under tre månader, ta bort skatten på bensin och diesel. Sverige fick dock NEJ på denna begäran med hänvisning till EU:s energiskattedirektiv. Direktivet har en minimigräns för bränsleskatterna, som Sveriges regering redan har tangerat genom en planerad skattesänkning på sammanlagt 1,80 SEK/l.
Tåget har gått …!
EU:s avslag på Sveriges begäran är förståelig då ändringar i EU:s energiskattedirektiv kräver ett enhälligt beslut bland medlemsländerna. Flera av länderna har dessutom redan drivit olika egna koncept för tillfälliga lättnader i bränslepriserna. Tåget har således redan gått för någon form av enighet kring hur man skall tackla konsekvenserna för den enskilde konsumenten vad gäller volatiliteten i bränslepriserna till följd av det oroliga säkerhetsläget.
Reflexion …!
Helt oavsett varaktigheten i nuvarande krig mellan Ukraina och Ryssland så kommer volatiliteten i olje- och naturgaspriserna att bestå under lång tid d.v.s. även efter ett förhoppningsvis nära förestående fredstillstånd. EU har redan lagt fram ett förslag på hur importen av olja och naturgas från Ryssland skall minskas så snabbt som möjligt och vara helt avvecklad till 2030. Läs mer på http://climateforlife.se/kopstopp-pa-rysk-energi/. Den sannolika följden blir att volatiliteten i bränslepriserna, med trend uppåt, kommer att bestå under lång tid i flerårsskalan! Olika former av statliga lättnader är därför bara att betrakta som konstgjord andning och ett ineffektivt sätt att bara skyla över den verkliga problematiken d.v.s. att vara fast i en energiförsörjning delvis i händerna på oberäkneliga despoter typ Putin.
Slutsats …!
När EU:s stater har parerat de omedelbara konsekvenserna av volatiliteten i bränslepriserna till följd av det akuta krigstillståndet genom tillfälliga ekonomiska lättnader för konsumenterna måste andra statlig strategier tillämpas riktade mot problemets kärna . För EU:s stater gäller det då att, av både säkerhets- och klimatskäl, snabbast möjligt implementera strategier som underlättar för konsumenterna att lämna fossilbaserade transporter d.v.s EU måste fortsätta kampen för klimatet. Genom kriget och de nuvarande tillfälliga subventionerna av fossila bränslen har klimatarbetet fått ett kännbart ”hack i kurvan”!
Vad kan DU göra …!
OBS! Med all respekt för just DINA transportbehov! Det är ingen naturlag att man måste fortsätta bilåkandet precis som tidigare! I synnerhet inte med hänsyn till den pågående klimatkrisen och att varje droppe diesel i tanken hjälper till att finansiera Putins angrepp på Ukraina! Istället för att ropa på subventioner från staten för att fortsätta som tidigare finns det ju andra alternativ! Dra ner, samåk, åk kollektivt etc. Att ändra DITT beteende är ett win-win-win-koncept! DU sparar pengar, hjälper klimatet och medverkar till att få bort Putin! Att fortfarande ända sedan bilens barndom för hundra år sedan betrakta den som en symbol för frihet måste med förlov sagt betraktas som lite väl anakronistiskt/otidsenligt! I dessa tider av klimatkris, fossilt energiberoende, utarmning av Jordens resurser m.m. är den på sin tid fantastiska innovationen BILEN numera snarare ett av flera verktyg för DINA transporter från punkt A till B! Klimatet kan inte vänta!