Kör på palmolja …!
Enligt den engelska tankesmedjan ”Transport and Environment”, som bedriver lobbyverksamhet för fossilfria transporter i Europa via ett nätverk av olika, likasinnade organisationer med över 3,5 miljoner medlemmar, så är stora delar av den biodiesel som används i Europa i allt större utsträckning baserad på palmolja.
PROBLEMET …!
Palmoljan kommer från länder som Indonesien och Malaysia (över 85 % av världsproduktionen) där skövling av regnskogar har fått lämna plats för palmoljeodlingar. OBS! Skogsskövling, speciellt skövling av Jordens regnskogar i Asien och Sydamerika, räknas som en av de stora källorna till utsläpp av växthusgaser (20-25 %) genom att viktiga kolsänkor försvinner. Så länge skogen växer tar den ju upp CO2 genom naturens egen fotosyntes.
Laura Buffet …
Laura Buffet, talesperson för ”Transport and Environment”, säger att EU:s förnybarhetsdirektiv från 2009 där det i transportkapitlet ges klartecken för användning av livsmedelsgrödor som palmolja, sojabönor etc som råvara till biodiesel, är det enskilt dummaste klimatbeslut som tagits inom EU! ATT KÖRA PÅ PALMOLJEBASERAD DIESEL GER 3 GÅNGER (!!!) SÅ MYCKET VÄXTHUSGSUTSLÄPP SOM FOSSILBASERAD DIESEL!
Konsekvenser …!
Det numera ökända transportmålet i EU-direktivet RED (Renewable Energy Directive) från 2009 har inneburit en ökning av palmolja för biodiesel från 825000 ton per år 2009 till 3,9 miljoner ton per år 2017. I själva verket är över 50 % av all biodiesel i Europa nu baserad på palmolja! Det är en betydligt större andel än vad som användes till livsmedel, kosmetika etc, där användningen har minskat betydligt till i nuläget 37 %! Se utvecklingen nedan!
Basta …!!!
Inom EU har man nu insett att denna utveckling inte kan fortsätta! BASTA! I det nya förnybarhetsdirektivet, som beslutades av EU-parlamentet i januari i år skall biodiesel från livsmedelsgrödor fasas ut till 2020. EU-kommissionen gick dock, understödda av Frankrike, Spanien och Italien, emot detta beslut. Frågan slutade med en kompromiss under våren mellan EU-parlamentet, EU-kommissionen och medlemsländerna, som säger att utfasningen skall påbörjas 2021 och vara avslutad till 2030.
Sverige …!
I Sverige har vi haft en egen politisk strid om palmolja till biodiesel. Fram till i år har det varit tillåtet att klassificera palmoljerestprodukten PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) som en prioriterad råvara för biodrivmedlet HVO (Hydrogenated Vegetabile Oil) och därmed kvalificerat för statliga subventioner.
Riksdagen stoppar …!
Riksdagen har dock under våren 2018 beslutat att sätta stopp för detta f.o.m. 1 januari 2019 genom en omklassificering av PFAD till att vara likställd med ren palmolja. OBS! Majoriteten av biodieseln i Sverige i nuläget är PFAD-baserad HVO! Förhoppningen är att omklassificeringen skall leda till produktion av inhemska biodrivmedel baserade på restprodukter från svensk skog. Läs mer om palmolja och PFAD i Sverige på http://climateforlife.se/tveeggat-budskap-om-diesel/