HM:s vingliga hållbarhetskurs …!

HM:s utmaningar …!

Sveriges flaggskepp HM inom teko har en vinglig färd framför sig på vägen mot hållbarhet. Företagets mål är att bli koldioxidneutralt till 2040! Problematiken handlar framförallt om att HM:s verksamhet ligger inom segmentet snabbmode d.v.s. volymtillverkning i lågkostnadsländer med bl.a. stora CO2-utsläpp! Snabbmode och hållbarhet är helt enkelt motsägande begrepp! Enligt HM:s hållbarhetschef Felicia Reuterswärd har man flera lovande projekt på gång som secondhandförsäljning hand i hand med ordinarie försäljning, uthyrning istället för köp, olika återvinningskoncept, samarbete med techbolag för framställning av hållbara material, nya textilfibrer etc. OBS! Hon behöver dock hjälp av politiker, investerare och inte minst av DIG som kund!!!

Hjälp …!!!

Felicia Reuterswärds dilemma är att modeindustrin inte själva klarar av att dra lasset! Hon behöver hjälp av både politiker för reglering av systematiska förändringar, av investerare för satsning på företag med hållbarhetsagenda och framförallt av DIG d.v.s. av kunderna för att öka efterfrågan på hållbara produkter!

Cirkulära kläder …!

Läs mer om en unik svensk metod, Siptex, som ett första steg för att förvandla gamla kläder till helt nya kläder! Metoden är ett led i ett cirkulärt koncept genom att i ett första steg sortera återvunna kläder efter textilfibrer m.h.a. infrarött ljus för att i ett nästa steg gå vidare för nedbrytning och återskapande av de ursprungliga textilfibrerna! Läs på http://climateforlife.se/unik-svensk-metod/.