FN:s hållbarhetsmål! – Kosmetika hos företagen …!

Harvard slår larm …!

Det amerikanska toppuniversitet Harvard University slår larm om att företagen använder FN:s hållbarhetsmål  Agenda 2030 som ren kosmetika. OBS! Agenda 2030 togs ju fram för att företagen skulle komma med i matchen!  Konceptet innehåller 17 st s.k. Sustainable Development Goals (SDG:s). Mark Kramer och hans forskarkollegor på Harvard konstaterar i en artikel i Harvard Business Review att det är endast ett fåtal av ett 100-tal av världens största företag som låter hållbarhetsmålen påverka den egentliga affärsverksamheten. Tendensen är allvarlig! Inte minst för företagen!

Mot bättre vetande …!

OBS! Företagen agerar för närvarande mot bättre vetande! Är man inte med i matchen kan det gå fort! Ta bilindustrin som exempel! Den tillverkare som inte har ett elbilssortiment bara om några år är ute! Fråga VW! Dom kom ju undan avgasskandalen med ett nödrop! MEN företaget är nu på väg att lansera 70 olika elbilsmodeller före 2028! Eller ta snabbmatsmarknaden som exempel! Den hamburgerkedja som inte har vegetariska alternativ är i stort sett redan ute! Fråga MAX! Företaget är den svenska hamburgerkedjan som tack vare sina flera vegetariska alternativ håller på att utklassa McDonalds i Sverige!  OBS! Det är DU som konsument som bestämmer riktningen och snabbheten i omställningen!!!