NORGE flyger på el …!

Allt inrikesflyg …!

Enligt Dag Falk-Petersen, chef för Avinor (motsvarigheten till svenska Luftfartsverket) i januari:  ”Allt inrikesflyg planeras att gå på el senast 2040”. Planen är uppbackad av norska ”Trafikverket” och flygbolagen SAS och Wideröe.

Boeing och Airbus …!

Amerikanska Boeing och Airbus ser mot bakgrund av Norges satsning på el för vägtransporter (uppemot hälften av alla nya bilar i Norge har någon form av eldrift) Norge som en intressant samarbetsparner för att testa sina pågående projekt inom eldrivet flyg.

Dag Falk-Petersen …!

Enligt ett uttalande nyligen till den franska nyhetsbyrån AFP säger Dag-Falk Petersen vidare att det första kommersiella helt eldrivna flygplanet planeras vara i drift 2025! OCH redan i år kommer ett tvåsitsigt mindre eldrivet flygplan att göra sin första flygning i Norge. Falk-Petersen, själv pilot, har för avsikt att utföra jungfruflygningen. Han har erbjudit chefen för norska ”Trafikverket”, Ketil Solvik-Olsen att följa med!

Flyget ökar och minskar …!

Flyget står idag för ca 5 % av de globala CO2-utsläppen, enligt AFP. Vidare! Enlig en prognos från IATA (International Air Transport Association) kommer flygtransporterna att öka kraftigt! Deras prognos visar att fram till 2036 kommer antalet flygresenärer att fördubblas till 7,8 miljjarder passagerare per år! Omställningsåtgärder och teknologisk utveckling är därför nödvändigt! OBS! Flygtransportindustrin har än så länge genom internationella avtal förbundit sig att halvera utsläppen till 2050 jämfört med 2005 års nivå.

Flyget inte problemet …!

Flyget är inte problemet utan CO2-utsläppen (en lätt satirisk blinkning till dom som hävdar att medicinen är att ”sluta flyga”). CO2-utsläpp är i sin tur kopplat till ”The Big Five” (energiförsörjning, transporter, skogsskövling, köttkonsumtion och konsumtion i allmänhet). Att ”snöa in”  in på en enda företeelse t.ex. flyget inom området transporter är inte särskilt meningsfullt. Alla områden måste angripas!

Transporter …!

En lämplig strategi för alla fokusområden inom  ”The Big Five” är att angripa lågt hängande frukter först. I fallet med transporterna innebär detta vägtransporter och i synnerhet personbilar genom konvertering till andra bränslen än fossilt! Norge-exemplet visar dock att även flyget har tagit tag i frågan ur teknologisk synvinkel. Transporter är nödvändiga och kommer bara att öka i ett modernt samhälle och i en globaliserad värld! Återigen! Det är inte transporterna eller specifikt flyget som är problemet utan CO2-utsläppen!

Svenska debatten …!

Den svenska politiska debatten kring flyget har blivit starkt polariserad! Helt i onödan! Det råder ju faktiskt politisk borgfred i klimatfrågan sedan den blocköverskridande klimatöverenskommelsen under 2017! OCH då gäller det att söka gemensamma lösningar istället för särskiljande. Att måla in sig i något av hörnen ”sluta flyga” eller ”grön omställning” är fullständigt meningslöst. Flyget tillhör inte kategorin lågt hängande frukter och förtjänar en viss respekt inför problematiken! Alla möjliga åtgärder krävs för att målet med en halvering av utsläppen till 2050 skall fungera!