IKEA tar täten …!
IKEA, som själva har valt att vara en föregångare i klimat-omställningen, vänder sig nu till sina kunder världen över med frågan om DU som privatperson är beredd att göra livsstilsförändringar. Undersökningen baseras på svar från 14000 av IKEAS kunder i 14 länder. RESULTAT! 90 % svarar att dom är positiva till att göra livsstilsförändringar! PROBLEMET ? Dom svarar samtidigt att problemet är att politiker, företag och andra människor gör för lite OCH att dom saknar kunskap om vilka åtgärder som är viktigast att prioritera OCH att dom har en känsla av uppgivenhet eftersom de individuella åtgärderna inte antas göra någon skillnad. IKEA tar nu täten och pushar inte bara sig själva utan även sina snart uppemot 1 miljard kunder!
Heder åt IKEA …!
Heder åt IKEA som nu väljer att även arbeta med klimatomställningen i sina leverantörs- och brukarkedjor. Det är ett hisnande faktum att IKEA idag når ut till 1 miljard människor- 15 % av världens befolkning! Dom kan och vill göra skillnad för ”de många människorna” (Kamprads mantra)! Deras undersökning visar att det finns en grundläggande vilja, men samtidigt ett antal mentala spärrar. Forza IKEA! ”Vi vill göra det möjligt för de många människorna att leva ett mer hållbart och hälsosamt liv, inom planetens gränser”, säger Nina Fall, ställföreträdande hållbarhetschef på Ikea Sverige.