Elektrifieringskommision för transporter …!

Den stora stötesten vad gäller elektrifieringen av transporterna på våra vägar är godstransporterna!

Regeringsbudgeten …!

I den höstbudget som Regeringen lade fram i onsdags den 18 september finns bl.a. ett förslag om att tillsätta en elektrifieringskommision för att utreda elektrifiering av transporterna på våra vägar. I sammanhanget kan noteras att Sveriges klimatmål enligt den block-överskridande klimatöverenskommelse som trädde i kraft 1 januari 2018 skall CO2-utsläppen från alla kategorier av transporter minska med 70 % till 2030 i förhållande till 2010 års nivå. Kommisionen skall vara klar med sitt arbete till och med 2022.

Godstrafiken …!

En av de stora stötestenarna är hur godstrafiken på landsväg skall elektrifieras! Här handlar det om både laddstolpar, elvägar och inte minst förstärkning av elnäten. Både AB Volvo och Scania har förklarat sig ligga i startgroparna för att tillverka ellastbilar förutsatt att man hittar ett bra samarbete med Regering och myndigheter om laddinfrastrukturen!  

VARNING …!

I sammanhanget är det befogat att höja ett varningens finger för det största problemet just nu vad gäller godstransporter! OBS! Det är INTE elektrifieringen utan det faktum att alldeles för stor del av godset transporteras på landsväg! ÖVER 80 % av allt gods i Europa transporteras på landsväg! I ett klimat-perspektiv haltar balansen mellan landsväg å ena sidan och järnväg respektive transporter till sjöss å andra sidan betänkligt!

SLUTSATS …!

Kommisionen får inte bli enögd och bara fokusera på transporter på landsväg utan också fokusera på åtgärder som ändrar balansen mellan landsvägs- sjö- och järnvägstransporter!!!

Intermodala godstransporter d.v.s. samspelet mellan olika transportslag behöver öka dramatiskt i riktning från landsväg mot sjö och järnväg!