Batteriåldern är här …!

Stapeldiagrammet, ett av de mest spännande som världen skådat på länge, visar den hisnande utvecklingen på produktionskostnaden för elbilsbatterier där kostnaden minskat med 89 % under den senaste 10-årsperioden!

Break even …!

Snart är det break even kostnadsmässigt för tillverkning av en elbil kontra en motsvarande bensin- eller dieselbil! Allt hänger på ett av de mest spännande stapeldiagram som världen skådat på länge. Diagrammet kommer från den amerikanska analysfirman BNEF (Bloomberg New Energy Finance) och visar hur batterikostnaden har rasat under de senaste 10 åren. Redan om två år, 2023, prognoseras därför kostnaden för tillverkning av en elbil komma i paritet med kostnaden för en bensin- eller dieselbil! Gränsen eller break even går vid en batterikostnad på 100 dollar per kWh. Den är nu, 2021, nere i 131 dollar per kWh från en (OBS!) nivå 2010 på 1191 dollar per kWh. HEUREKA! Fossilbilen är död! Länge leve elbilen!

Mer i potten …!

Det ligger dock betydligt mer än en transportrevolution i potten! Låga batterikostnader handlar också i högsta grad om övergången till förnyelsebara alternativ i elförsörjningen! För att uppnå målet 100 % förnyelsebar elförsörjning med sol, vind, vatten och bio kommer det att krävas omfattande lagringsmöjligheter för el. Med låga produktionskostnader blir batterilagring ett konkurrenskraftigt alternativ i flera olika sammanhang! Elbilen och den pågående transportrevolutionen kan därför ses som en viktig katalysator för övergången till ett 100 % förnyelsebart samhälle alla kategorier! Läs mer på http://climateforlife.se/elbilen-nyckeln-till-framtiden/!

Elbilen och transportrevolutionen är bara början på batteriåldern och ett förnyelsebart samhälle!