EU till företagen …!

Skärper tonen …!

EU skärper nu tonen mot företag som sysslar med greenwashing! Enligt ett läckt dokument kommer EU-kommissionen inom kort att presentera ett förslag som innebär att företagen måste kunna bevisa sina miljöpåståenden. Respektive medlemsland åläggs att utforma de praktiska reglerna. I princip handlar det om ett system av oberoende granskning och sanktioner vid falska miljöpåståenden! OBS! Danmark har gått före! Redan under 2022 införde man regler mot ”gröntvätt”! Läs mer på http://climateforlife.se/danmark-stoppar-grontvatt/

Exemplet Arla …!

Ett färskt talande exempel bland svenska företag är Arla, som på sina produkter använde texten ”netto noll”! Texten har uppfattas som starkt vilseledande och har anmälts av olika konsumentorganisationer till KO, som i sin tur har tagit fallet till Patent- och marknadsdomstolen. Domstolens utslag har kommit i dagarna! Den går på konsumenternas och KO:s linje! Texten får därför inte finnas kvar! Anm. Arla har dock själva insett sitt övertramp och långt före domstolsutslaget tagit bort texten! SENSMORAL! Arlas chansning a la ”går det så går det” indikerar tydligt att generella regler och sanktioner är nödvändiga!

Utbrett problem …!

Greenwashing i likhet med Arla-exemplet är tyvärr ett utbrett problem! Man skönmålar/tvättar grönt genom att inte redovisa alla sina utsläpp! Enligt internationell redovisningsstandard, det s.k. GHG-protokollet, skiljer man på direkta (scope 1) och och indirekta utsläpp (scope 2 och 3). Problematiken handlar om att många företag inte tar med de indirekta utsläppen d.v.s de utsläpp som görs i företagens leverantörskedjor eller i samband med användningen av företagens produkter. Oftast är det de indirekta utsläppen som dominerar, vilket sannolikt är fallet i Arla-exemplet!

Arlas huvudsakliga klimatavtryck ligger sannolikt i leverantörskedjan då boskapsnäringen på det globala planet tillhör Big Five d.v.s. en av de fem stora utsläppskällorna!

DU …!

Vad kan DU göra? Det kan synas som att DU befinner dig långtifrån att kunna påverka företagens greenwashing, men som konsument, vare sig det gäller rena konsumtionsbeslut eller i din yrkesroll, kan du påverka genom att välja bort produkter eller företag där miljöpåståendena är tvivelaktiga! Så! Bli en DOER för klimatet – en ClimateDoer! Läs mer om hur DU blir en ClimateDoer på http://climateforlife.se/vad-gor-du/