Mr BOND köper elbil – Del 3!

Nu har det hänt….!

Mr Bond köpte elbil i förra veckan efter en grundlig research av marknaden och efter att ha tacklat alla de frågor han ställde upp från början. Vilken teknik? Ren elbil, hybridbil, laddhybrid etc? Hur ser familjens framtida transportbehov ut? Bilpool? Finansiering? Hur hantera familjens befintliga bilar? Som i många andra komplexa beslutssituationer har även Mr Bond fått kompromissa med sina ideal. IDEALET: Ren elbil med räckvidd och pris som en fossilbil i partnerskap med likasinnade PLANETSKÖTARE.

Marknaden …!

Eftersom Mr Bond ganska snabbt kom fram till att gå ”all in” och satsa på en ren elbil handlade det om ett relativt begränsat utbud på marknaden som i någon mån har närmat sig idealet. Vad gäller rena elbilar finns det 3-4 bilmärken i medelbils- till småbilsklassen med räckvidd på 20-30 mil att välja på. Men utvecklingen går fort och redan om 1-2 år kommer det att dyka upp fler alternativ med något längre räckvidd såsom bl.a. GM:s Bolt i form av Opel Ampera-E och Tesla modell 3. Men Mr Bond är rädd om sin image som PLANETSKÖTARE och kan inte vänta!

Hur har Mr Bond tacklat frågorna?

Den svåraste frågan att tackla för Mr Bond har onekligen varit frågan om kapitalförstöring  och att en bilinvestering i grunden är en privatekonomisk dålig affär. I de allra flesta fall står en bil oanvänd en större del av dygnets 24 timmar. OBS! Motivet till bilinvestering finns ju ändå i många fall antingen genom att bilen används som ett arbetsredskap eller för pendling. I Mr Bonds och hans familjs fall gäller dock inte denna situation. Hur göra? Eftersom familjen bor i Skanör utanför egentligt storstadsområde är etablerade bilpooler som Audis ”Join the circle”, Sunfleet, Move it etc inte aktuellt! Mr Bond har därför osökt kommit in på att i egen regi arrangera ett mera löst bilpoolskoncept baserat på intressenter inom familjen och den närmaste bekantskapskretsen.

Komplex beslutssituation…!

Som nämnts inledningsvis har Mr Bond ställts inför en komplex beslutssituation, vilket i vissa fall kräver besvärande kompromisser! Ett eget bilpoolskoncept har tyvärr inte gått att få ihop. Rent allmänt finns det ett intresse, men det stupar på en hel del praktiska frågor. Gemensamt privat ägande över familjegränser är inte så lätt att lösa!

Mr Bond kompromissar…!

Mr Bond gör därför trots allt en investering i en ny ren elbil! Han väljer dock att finansiera köpet genom privatleasing. Med denna finansieringsform begränsas risken för en riktigt dålig privatekonomisk affär. Andrahandssvärdet kan bli riktigt dåligt med hänsyn till den snabba tekniska utvecklingen på elbilsområdet! Den ena av familjens två fossilbilar säljs direkt. Den andra behålls under en övergångsperiod tills den nya situationen har satt sig. Den säljs sannolikt också ganska snart! Kapitalförstöringsargumentet jobbar Mr Bond vidare på. Planen är att få till ett bilutbyte inom den närmaste familjekretsen med målet att bara ha en bil per familj.

Selektering av bilmärke…..!

Det finns ett antal kriterier att ta hänsyn till såsom pris, räckvidd, design, prestanda, körkomfort, laddmöjligheter, driftskostnader etc. Priset har naturligtvis i de allra flesta fall betydelse! Baserat på det märkesutbud som företligger kan man säga att privatleasing-avgiften ligger mellan 4000-6000 SEK per månad. I Mr Bonds fall balanseras denna avgift i stort sett av drift- och underhålls-kostnader och avskrivning för den bil som säljs. Räckvidd och laddmöjligheter är i stort sett likvärdigt för samtliga aktuella bilmärken, åtminstone sett ur Mr Bonds perspektiv. Några mil hit eller dit har ingen betydelse så länge räckvidden åtminstone är över 20 mil. Man får ändå planera sin körning med hänsyn till batterikapaciteten! Några tiondelar av en sekund i acceleration har inte heller haft någon betydelse! Förutom priset har det i Mr Bonds fall framförallt handlat on design och körkomfort d.v.s. som alltid när allt annat är på plats handlar det om ren KÄNSLA!!!